Országos rádiók szűnhetnek meg a szomszédban

Nem hosszabbította meg 35 frekvencia engedélyét, és több országos rádió licencének felmondását is kezdeményezte az ukrán médiahatóság múltheti ülésén. Az érintett rádiók mind egy céghez köthetők.

Veszélybe került több, az Ukrajinszki Media Holdinghoz (UMH) tartozó rádió léte Ukrajnában, miután a televíziók és rádiók műsorszolgáltatását felügyelő állami tanács bíróságon kezdeményezte engedélyeik teljes visszavonását, és nem hosszabbította meg a cégcsoport 35 frekvenciájának közelmúltban lejárt engedélyeit. A tanács indoklása szerint erre azért volt szükség, mert a cég nem felelt meg a médiatulajdonlás átláthatóságáról szóló jogszabálynak.

Az UMH három kijevi tematikus adó mellett négy országos lefedettséggel rendelkező csatornát üzemeltet, amik közül több is a hallgatottsági listák élén található. A legfrissebb adatok szerint a rádiós összhallgatottság több mint 22 százalékát az UMH rádiói adják, amivel második helyen szerepelnek a piacvezető TAVR Media mögött.

Országos rádiók szűnhetnek meg a szomszédban

A médiahatóság intézkedése a Nashe Radio kivételével a holding összes csatornáját érinti, köztük a két legnagyobbat, amik az északkelet-magyarországi rádióhallgatóknak is ismerősek lehetnek. Az Avtoradio elvesztette frekvenciáinak több mint felét, köztük a kijevi 107.4 MHz-cel, a Retro FM-nek pedig be kell fejeznie a sugárzást Nyugat-Ukrajna teljes területén. A megmaradt frekvenciák sorsa a bíróság döntésén fog múlni.

Az engedélyüket vesztett adók lekapcsolása a napokban már elkezdődött, így szombaton megszűnt a Retro FM és az Avtoradio sugárzása a Nyugat-Ukrajna központjának számító Lvivben, és órákon belül elhallgathatnak a Borsod valamint Szabolcs megyék jelentős részét is lefedő ungávári 107.2 MHz-es és huszti 103.7 MHz-es Retro FM frekvenciák is.

Mi állhat a háttérben?

Az UMH és a hozzá kötődő cégek tulajdonosi viszonyai híresen átláthatatlanok. Azonban a detector.media ukrán hírportál szerint a belize-i cégeken és az egyszerre több mint 400 offshore vállalatot vezető külföldi személyeken túl a szálak egy helyre vezetnek, az oligarcha Szergej Kurcsenkóhoz. Kurcsenko a 2014-ben megbuktatott Viktor Janukovics ukrán államfő köreihez tartozott, majd a forradalmat követően Oroszországba menekült, ahonnan a háttérből azóta is irányítja ukrajnai érekeltségeit. Janukovicshoz köthető múltja és oroszbarát mivolta miatt nem szívügye a jelenlegi hatalomnak, olyannyira, hogy a jelenlegi ukrán elnök, Petro Porosenko egy tavaly őszi ogyesszai rendezvényen bűnözőnek nevezte őt. A megjegyzés miatt Kurcsenko idén október elején beperelte Porosenkót, majd három nappal ezt követően a médiahatóság lecsapott az érdekeltségeire.

A mediananny.com szerint az engedélyek meghosszabbításával kapcsolatban már másfél éve nem tud dűlőre jutni a tanács, így figyelemre méltó, hogy miért pont most szánták rá magukat a döntésre. Az UMH egyébként a hatóság ülését megelőző este beadott egy 1200 oldalas dokumentumot, amik a csoport tulajdonosi viszonyait részletezték. Másnap a grémium elnöke azt mondta, hogy személyesen olvasta végig mind az 1200 oldalt, de azok továbbra sem nyújtottak kielégítő információkat a tulajdonosi hálóról, így nem vehetik figyelembe.

Nem ez az első alkalom

Idén már történt egy ehhez hasonló eset, március elején a Radio Vesti műsorszolgálatatási szerződését mondta fel a testület arra hivatkozva, hogy a csatorna nem határolódott el betelefonálós műsoraiban a 2013-as forradalmat gyalázó, oroszbarát megnyilvánulásoktól. Ennek következtében csaknem 100 újságíró veszítette el állását.


Hír forrása: RADIOSITE.HU

MyOnlineRadio.hu - Publikálás ideje: