Így alakította át a digitális átállás a norvég rádiós piacot
Ne maradj le a legfrissebb rádiós hírekről, kérj értesítést a harang ikonra kattintva!
A szűk rétegeket célzó állomások összelérése tavaly év végére megközelítette az általános tematikájú rádiókét.
Norvégiában 2017. decemberében befejeződött a digitális átállás országos rádiókat érintő szakasza. Az elmúlt 12 hónapban régiónként kapcsolták le az NRK és a két országos kereskedelmi rádió FM adóit, és mára csak helyi állomások maradtak a 100 MHz-es URH sávban.
Előretörtek a tematikus rádiók
A DAB rendszer bevezetéséig csupán öt rádió sugárzott országos lefedettséggel a skandináv országban: közszolgálati részről a Full-Service AC formátumú NRK P1, a klasszikus zenei NRK P2 és a fiatalokat célzó NRK P3, kereskedelmi engedéllyel pedig a P4 és a Radio Norge, egyaránt Adult Contemporary programmal.
(A “hagyományos” és a tematikus rádiók elérése – forrás: medietilsynet.no)
A digitális földfelszíni sugárzás kiépítésének köszönhetően ez a szám mára közel harmincra nőtt. Olyan rádiók léphettek be az országos piacra, amik odáig csak a nagyobb városokban voltak elérhetők (P5, NRJ, Radio Rock), és visszatérhetett a porondra a korábban sugárzási engedélyét elvesztő, nagy nevű Radio 1 is.
Ezenfelül mindhárom nagy rádiós vállalat, így az NRK, a Bauer és az MTG is indított tematikus, egy-egy korszakra vagy zenei stílusra specializálódott állomásokat. Ilyen például a soft pop slágereket játszó P7 Klem, a norvég dalokra szakosodott Norsk Pop, vagy az ország első country zenei adója, a P10 Country.
A norvég médiahatóság friss tanulmánya szerint a 2016. decemberétől 2017. év végéig tartó időszakban, tehát az átállás alatt a tematikus rádiók elérése megközelítette az öt “hagyományos” rádióét. Utóbbiak napi hallgatottsága 60.2%-ról 42.1%-ra csökkent, a tematikus állomásoké pedig 26.4%-ról 36%-ra nőtt.
“A rádióhallgatás most már több különböző csatorna között oszlik el. Minden jel arra mutat, hogy ezek a változások a rádiók digitalizációjának köszönhetők, ami több választási lehetőséget ad a hallgatóknak.” – magyarázta Mari Velsand, a norvég médiahatóság elnöke.
A tematikus rádiók közül a legnagyobb sikert idáig a P7 Klem érte el, aminek tavaly decemberben sikerült túlszárnyalnia a Radio Norge hallgatottságát, non-stop karácsonyi zenék játszásával.
Csökkenés után enyhe növekedés
A naponta rádiózók aránya 62.2%-ról 59.4%-ra, az országos állomások hallgatásával töltött idő pedig 84-ről 74 percre csökkent egy év alatt, azonban a médiahatóság szerint ez csak átmeneti visszaesés, ami annak köszönhető, hogy egyszerre több régióban kapcsolták le az FM adókat, köztük az ország lakosságának nagy részét kitevő Oslóban is.
(Rádióhallgatottság 2017. decemberében – forrás: medietilsynet.no)
A felmérést készítő cég hozzátette, hogy a decemberi adatok még nem a teljes képet mutatják, a verifikáláshoz meg kell várni, hogy a fővárosban is megtörténjen a visszarendeződés.