Szlovákia: változatlanul az Expres a leghallgatottabb rádió
Ne maradj le a legfrissebb rádiós hírekről, kérj értesítést a harang ikonra kattintva!
A hallgatottsági lista negyedik helyéért többen is versenyeznek.
Lassan, de biztosan módosulnak a rádióhallgatottsági erőviszonyok északi szomszédunknál. Az elmúlt csaknem egy évtizedben szinte változatlan volt az állomások közti erősorrend, elérés tekintetében is maximum az 1-2 százalékos elmozdulások voltak jellemzőek. Azonban a legutóbbi mérések alapján ez a tendencia megtörni látszik, köszönhetően a piaci szereplők mozgásának, és új szereplők megjelenésének.
A radia.sk-n olvasható legfrissebb, Median SK által végzett, a teljes lakosságot lefedő kutatás szerint a negyedik leghallgatottabb rádió már az Europa 2. A fiatalokat és a fiatal felnőtteket megszólító popzenei adónak először sikerült megelőznie a Rádio Jemnét, így nyolc év után először módosult a top 5-ös lista.
Az Europa 2 eredménye több tényezőre vezethető vissza. Egyrészt segített a Rádio Vlna által okozott kannibalizáció – az oldies adó egyre több hallgatót vesz el a vele azonos cégcsoporthoz tartozó Rádio Jemnétől -, másrészt az Europa 2 tavaly több változtatást is végrehajtott a rádió programján: lecserélték a hangzó arculatot, új reggeli műsort indítottak, frissítettek a műsorvezető állományon, és újragondolták a rádió zenei szerkesztését.
A fentebbiekkel ellentétben a hallgatottsági dobogón egyelőre nem látszik fordulat. A már több mint egy évtizede piacvezető Rádio Expres dominanciáját idáig senki sem tudta megingatni, bár próbálkozások voltak rá. 2012-ben az Expreséhez hasonló AC formátummal indult el az Anténa Hitrádio, de az 1-2 százalékos üvegplafont nem sikerült áttörniük. 2013-ban a Funrádio azt a német tanácsadó céget (BCI) kérte fel programmingjának átterveztetésére, ami az Exprest sikkere vivő koncepció kialakításában is segédkezett a kétezres évek elején. A Funrádio addigi fiatalos átlaghangzását “öregítették”, hozzáigazították az Expres célcsoportjához.
A korábbi pörgős, ReelWorld által gyártott szignálparkot lecserélték egy lassabb, kevésbé “durva” hangszerelésű vokális csomagra, a CHR zenei formátum egyre inkább a Hot AC irányába tolódott, felbukkantak a 90-es évek slágerei, és egész napos hírszolgáltatást indítottak. Egy szlogent is bevezettek a változások kommunikálásához: FUNtastická hudba. Viszont az új struktúra nem járt sikerrel, a Funrádio hallgatottsága alig nőtt, és azóta is az Expres és a Rádio Slovensko mögött stagnálnak.
A #1 pozíció megőrzéséhez a Rádio Expresnek is igazodnia kellett a piac változásaihoz. A Rádio Vlna 2015-ös indulását követően megemelték a gold kategóriák arányát az adó clockjaiban, kivédve – vagy lassítva – ezzel az elmúlt évezred végének slágereire fogékony hallgatók elvándorlását. A húzás a jelek szerint bejött, mert bár a Vlna dinamikusan növekedett a start óta, az Expres elsősége nem került veszélybe.
RADIOSITE
Hír forrása: RADIOSITE