Csak a saját számokat nézd
Ne maradj le a legfrissebb rádiós hírekről, kérj értesítést a harang ikonra kattintva!
Most, hogy az NMHH jóvoltából rendszeres és főleg ingyenes mérés jut mindenki asztalára, itt az ideje kicsit beszélni arról, hogyan is tudjuk felhasználni ezt a rakás számot. Természetesen első sorban is úgy, hogy mindenki számára elmondjuk, hogy mi vagyunk az elsők az összes korosztály valamennyi szűkítésében, de ezt inkább hagyjuk meg a marketing / sales osztályok részére, hiszen a rádió programozásához nem a sikerpropaganda puffogtatása a legnagyobb segítség. Sorozatunkban adunk néhány hasznos tippet ahhoz, mit nézz, és mit ne, amikor a hallgatottsági mérést figyeled, pláne ha az a cél, hogy hosszútávon sikeres rádiót programozz.
Az elmúlt részekben már alaposan körbejártuk, miért nem érdemes a konkurenciával foglalkozni. Itt most jöjjön néhány szó arról, hogy akkor mégis kellene. Nos, kezdjük azzal, hogy ha az ember tervezni kezd, akkor általában a saját lépéseit tudja elképzelni. A konkurencia válaszlépéseit nem, vagy ha mégis, akkor általában hibásan. Ott is emberek dolgoznak, akik kreatívak is, tehát fogalmunk sincs hogy mire képesek, főleg ha stresszeli őket a mi sikerünk. Másrészt viszont ha céges alapon, normál üzleti működéssel nézzük a munkát, ugyan melyik cégnél szeretnének egy olyan kollégát vezetői pozícióba, akinek fogalma sincs arról, honnan hová akar eljutni? Tudom, hogy a rádiózás szerelem, és ha már munkaként éled meg, akkor meghalt az egész, de legyünk őszinték: az ember a magánéletében is tervez. Márpedig amikor a családi házad építgeted, nem a szomszéd nappalijának bővülése az első számú szempont. Vagy a gyerekek nevelésénél sem az, hogy az utca végén lakó Tibike mennyire ügyes matekból. Viszont, ha az én fiam, aki jól focizik esetleg el tud járni iskola után edzésre, akkor boldog lesz, és ettől a család is jobban érzi magát. De nem árt megtervezni hogyan jut el oda, hogy ér haza, ne adj Isten olyan iskolába íratni, ahol van sportosztály ugye? Témánál vagyunk…
Tehát: minden munka elején (akár új rádióról van szó, akár egy már működő cégnél egy új megbízásról) érdemes tisztázni, hogy honnan hová szeretnénk eljutni. Érdemes rövid, közép és hosszú távú célokat megfogalmazni, és nem árt tisztában lenni azzal sem, hogy mi mit jelent pontosan. De elsőként: honnan szerezzünk infókat? Nos, az információ az orrunk előtt van, csak néha hajlamosak vagyunk erről elfelejtkezni. Van ugye egy piaci helyzet, amit mindenképpen fel kell térképezni. Mik a vételkörzet lehetőségei? Milyen a lakosság összetétele? Életkor, nemek, kereseti viszonyok, érdeklődés, stb. Furcsának tűnhet, de mindenre megvan a megfelelő kutatás, és ezek ingyen hozzáférhetőek. Hogy ez mennyire így van, itt egy példa. A Mérték Médiaelemző Műhely és a Medián 2018 végén publikált egy kutatást a közéleti / politikai tájékozódásról. Ennek persze semmi köze a rádiós piachoz. Vagy mégis? Íme a kutatás 31. oldala:
Opps. Tökéletes segítség a tervezéshez. Hacsak nem a Kossuth Rádió programigazgatója lettél, akkor felejtsd el a közéleti műsorokat. Mert a hallgatóidat nem érdekli. Nem ezért fogják hallgatni a rádiót, sőt! Valószínűleg elkapcsolnak egy hosszabb híradó hallatán. És ez csak egy kutatás, de a KSH korfái például kiválóan mutatják meg akár megyei szinten, hogy melyik korosztály hány főből áll, természetesen női férfi lebontásban, darabszámmal. Márpedig ha a 14-25 közötti korosztály létszáma mondjuk 10.000 fő az adott körzetben, ha elsősorban nekik szól a rádió, felesleges 30.000-s elérést tervezni. Ha ezek megvannak, nem árt megnézni, melyik célcsoport mennyire van kiszolgálva. (igen itt mehet a konkurencia elemzés) Ha a 30-59 közöttieknek nincs saját rádiója, de ott van a legnépesebb tömeg, akkor érdemes rájuk célozni, ugye? Ellenben felesleges a 14-29-re lőni, ha szól már nekik két rádió a körzetben. Harmadik lépésként megnézzük, hogy az adott korosztályt mivel tudjuk a legjobban kiszolgálni. És ehhez keressük meg a megfelelő embereket. Igen, ebben a sorrendben. Hiszen ki tudta volna elképzelni annak idején a Sláger Rádióban Náksi Attila mixműsorát? Ugye? Ha nem célcsoport kompatibilis a helyi DJ, akkor ne vezessen műsort. Akkor sem, ha a polgármester unokaöccse. Akkor sem, ha sokan járnak a diszkóba, ahol dolgozik. Mert mi a garancia arra, hogy a vendégei a rádiót hallgatják majd? Mi a garancia arra, hogy a 200 általa hozott hallgató nem zavar el 2000 másikat?
Ha már megvan a terved, és az emberek, akik végrehajtják, csak hátra kell dőlnöd és figyelni, hogy javulnak a mutatóid. (csak a saját számok ugyebár!) Vagy mégsem? Mikortól lehet számítani arra, hogy végre megindul a rádió? Legközelebb elmondom.
Hír forrása: RADIOSITE